چرا برای چنین روزهایی هیچ اندوخته‌ مالی نداریم؟ / زندگی اهالی تئاتر رو به نابودی است!

The best way to pay for a lovely moment is to enjoy it.

اصغر همت با اشاره به اینکه در روزهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها هیچ اقدامی برای حمایت از اهالی تئاتر صورت نگرفته تأکید کرد که مسئولان کشور باید پاسخگو باشند که چرا برای چنین روزهایی هیچ اندوخته‌ مالی نداریم.

اصغر همت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون  اظهار داشت: پیش از شیوع کرونا برای بازی در یک اثر قرارداد نوشته بودم که به دلیل تعهدی که داشتم کار را ادامه دادم اما سعی داشتم در این دوران بیشتر در خانه بمانم، حتی همسرم خانم اسدی هم چند پیشنهاد داشتند که به دلیل خطرات ممکن خانه‌نشینی را ترجیح دادیم؛ با این حال این امکان تا زمانی محدود برای ما وجود دارد، در نهایت مجبوریم با وجود خطراتی که جانمان را تهدید می‌کنند سر کار برویم تا بتوانیم روزگار بگذرانیم.

همت تصریح کرد: متأسفانه با وجود اینکه دولت اصرار دارد پروژه‌ها تعطیل شوند، مردم در خانه بمانند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود شرایطی فراهم نشده که مردم بتوانند با خیال راحت از اینکه دچار مشکلات معیشتی نمی‌شوند در خانه بمانند. اهالی هنر و به خصوص اهالی تئاتر وضعیت خوبی ندارند و باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود. از طرفی تلویزیونی خیلی خودخواهانه می‌خواهد آنتن را پر کند و نه به فکر مخاطب است و نه به فکر هنرمندان؛ قطعاً در این شرایط انتظار می‌رود که تولید متوقف شود و دولت برای رفع مشکلات اقتصادی اهالی هنر دست به کار شود، اهالی تئاتر این روزها پس از نزدیک به یک سال تعطیلی در شرایط بسیار سختی هستند و باید مثل دیگر کشورها که شرایطی برای زندگی در این وضعیت فراهم می‌شود، در کشور ما هم این عملکرد را از سوی دولت و دیگر نهادهای مسئول شاهد باشیم.

او افزود: من شاهد درد و دل‌هایی هستم که واقعاً ناراحت‌کننده است. برخی همکاران دیگر حتی قادر به پرداخت اجاره خانه‌شان نیستند و از طرفی درحالیکه دولت اعلام کرده اجاره خانه‌ها نهایتاً 25 درصد افزایش پیدا کند اما صاحب‌خانه‌ها به این مسئله هیچ توجهی ندارند و در برخی موارد شاهد هستیم که اجاره‌ها دو برابر افزایش پیدا کرده است. مشکلات اقتصادی و کرونا مثل اژدهایی شده‌اند که دهان باز کرده و مشغول بلعیدن همه است.

این بازیگر در ادامه تصریح کرد: کشور باید اندوخته‌ای برای این روزها داشته باشد و اگر اینچنین نیست مقصر اصلی مسئولان این کشور هستند؛ این روزها که بیکار در خانه نشسته‌ایم مدام به این فکر می‌کنیم که چرا چنین وضعیتی امروز حاکم است و به عصبانیت و غصه‌هایمان افزوده می‌شود. عده کمی از اهالی تئاتر هستند که پس‌اندازی برای این روزها دارند، من در این مدت یک سوم پس‌اندازم از بین رفته و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ما هم به همان اکثریتی خواهیم پیوست که با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «زمین گرم» خاطرنشان کرد: حتی تدریس هم در شرایط حاضر امکانپذیر نیست، زمانی که کلاس‌ها حضوری بود ما به سختی با هزار زحمت به هنرجوها آنچه که باید را منتقل می‌کردیم و باز هم می‌دیدیم که اکثراً متوجه نشده‌اند و مطالب آموزشی را به درستی درک نکرده‌اند؛ با تدریس و آموزش در فضای مجازی به صورت آنلاین فکر می‌کنم هیچکس متوجه درس نشود. وظیفه من یا هر کس دیگر که مسئولیتی ندارد در این شرایط ایده دادن برای رفاه مردم و همکارانش نیست، این مسئولیت بر عهده دولت و دیگر نهادهای مسئول است.

همت اظهار داشت: امروز برای حل مشکل مالی یکی از همکاران اقدام کردیم تا بلکه بتوانیم حداقل کمکی به او بکنیم اما این‌ها مُسَکِن‌های موقتی است و برای درمان باید برنامه‌ریزی داشت؛ شاید کرونا تا دو سال دیگر ما را در این وضعیت نگاه دارد، باید از مسئولان بپرسیم برای روزهای آینده چه برنامه‌ای داریم؟

او افزود: اگر تماشاخانه‌ها باز شوند و به فعالیت خود ادامه دهند هم اتفاقی رخ نمی‌دهد، تئاتر و به طور کل هنر نیاز به حمایت دولت دارد. اگر قرار است تماشاخانه‌ها با 50 درصد ظرفیت بلیت بفروشند دولت می‌تواند در حمایت از تئاتر 50 درصد دیگر را خریداری کند وگرنه اجرای نمایش در این شرایط اصلاً توجیه اقتصادی ندارد چرا که مخاطب تئاتر از قشر فرهیخته است و در این شرایط برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در خانه می‌ماند و نمایش‌ها مخاطبی نخواهند داشت که بخواهند به فروش بلیت فکر کنند.

این بازیگر در ادامه گفت: پیش از شیوع کرونا من در نمایشی ایفای نقش می‌کردم که 10 شب اجرا شد، به دلیل شیوع کرونا اجرای نمایش متوقف شد؛ چند روز پیش کارگردان نمایش برای عذرخواهی از من که پس از ماه‌ها تمرین دستمزدم را دریافت نکرده‌ام تماس گرفته، ما از تیر ماه سال گذشته تمرین‌ نمایش را آغاز کردیم، شهریور قرار بود نمایش اجرا شود که به دلایلی به بعد از شهریور موکول شد و در نهایت با 10 اجرا به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، با کارگردان که صحبت کردم متوجه شدم هنوز پول دکور نمایش هم تأمین نشده و تولیدکنندگان ضرر مالی بزرگی را متحمل شده‌اند. باید از اهالی تئاتر حمایت شود تا این اتفاقات رخ ندهد وگرنه ادامه‌دار شدن این وضعیت تئاتر را نابود می‌کند.

بازیگر فیلم سینمایی «یه حبه قند» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: برای تئاتر امسال بودجه‌ای در نظر گرفته شده که من در صحبت با آقای آشنا از او خواستم این بودجه را حداقل برای حل مشکلات اهالی تئاتر در نظر بگیرند. اکثر دوستانی که حرفه‌شان تئاتر است حرفه دیگری ندارند، متأسفانه شغل ما را به عنوان شغل نمی‌شناسند و ما اصلاً بازنشستگی هم نداریم و هر روز با بی توجهی مسئولان وضعیت‌مان بدتر از دیروز می‌شود.

همت در پایان تصریح کرد: حتی اکثر تصمیماتی که گرفته می‌شوند نیز احمقانه هستند و به نظر فقط برای این مطرح می‌شوند که بگویند تصمیمی گرفته شده وگرنه هر کس می‌تواند متوجه شود که این ایده‌ها کارکردی ندارند. مثلاً بازگشایی تماشاخانه‌ها از ساعت 10 صبح تا 18 به هیچ‌وجه منطقی نیست؛ اگر تئاتر و به طور کل هنر در یک کشور نابود شود غذای روح مردم از بین رفته است؛ مسئولان ما باید بدانند که انسان تنها نیازمند غذای جسمی نیست و باید غذای روح آن‌ را تأمین کرد. کاش مسئولان ما با الگو گرفتن از تمهیداتی که در کشورهای دیگر اندیشیده شده برای نجات هنر و اهالی آن هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

نقد و بررسی

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

4.1 امتیاز

A wonderful serenity has taken possession of my entire soul, like these sweet mornings of spring which I enjoy with my whole heart. I am alone, and feel the charm of existence in this spot, which was created for the bliss of souls like mine.

طرفداران

  • Good low light camera
  • Water resistant
  • Double the internal capacity

مخالفان

  • Lacks clear upgrades
  • Same design used for last three phones
  • Battery life unimpressive

مرور نقد بررسی

  • Design
  • Performance
  • Camera
  • Battery
  • Price

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =

آخرین اخبار