گزارش منتشر شده از سوی یکی از پلتفرمهای تولید نسخههای چندرسانهای کتاب آمارهای قابل توجهی از تغییر ذائقه مخاطبان ایرانی در مطالعه را نشان میدهد.
به نقل از ستاره نیوز، پلتفرم طاقچه طی روزهای اخیر گزارشی از پرفروشترین محصولات خود طی سال 99 را منتشر کرده است، در این گزارش که در ادامه اطلاعاتی از آن آورده شده است چند مسئله قابل توجه وجود دارد که در جای خود حائز اهمیت است.
نخست تغییر ذائقه ایرانیان کتابخوان در انتخاب موضوع برای مطالعه است که بنا بر دادههای این گزارش به طور محسوسی از داستان و ادبیات داستانی به سمت کتابهای روان شناسی و تحلیل رفتارهای اجتماعی سوق پیدا کرده است.
نکته دوم تأثیر پاندمی کرونا بر ذائقه کتابخوانی مردم است که این مسئله در انتخاب موضوعات برای مطالعه از سوی علاقهمندان به حضور در این پلتفرم قابل ردیابی است تا جایی که طاقچه اعلام میکند سه عنوان از 10 عنوان پرفروش سال 99 به کتابهایی با موضوع «مرگ» اختصاص یافته است.
پرفروشهای طاقچه نشان میدهد که مخاطبان در مواجه با پدیدههای فکری و اجتماعی نوظهور جامعه ایرانی کماکان مطالعه منابع مکتوب چه به صورت کاغذی و چه به صورت چند رسانهای به خواندن اطلاعات مینیاتوری و خلاصه شده فضای مجازی ترجیح میدهد.
علاقهمندی ایرانیان به خوانش کتابهایی با موضوع تجربه مرگ به ویژه در دو سال اخیر که پاندمی کرونا شیوع یافته و مردم در سراسر جهان مرگ را بیشتر در یک قدمی خود حس میکنند، در تألیف، ترجمه و انتشار کتابهایی از این دست نیز خود را نشان داده است.
در بین 20 کتاب برتر پرفروش طاقچه، تنها دو کتاب داستانی وجود دارد. در میان 20 کتاب پرفروش این پلتفرم سه عنوان کتاب صوتی نیز دیده میشود.
توجه به قیمت کتابهای پرفروش نیز حائز اهمیت است؛ زیرا حاکی از علاقه و رجوع مخاطبان به محصولاتی با قیمت پایین است تا جایی که از 20 کتاب پرفروش طاقچه، 12 کتاب با قیمت پایینتر از 10 هزار تومان و 6 کتاب با قیمت بین 10 الی 15 هزار تومان هستند و دو کتاب بیش از 15 هزار تومان قیمت دارند.
کتابهای «شنود»، کتاب صوتی «آداب معاشرت»، «خودت را به فنا نده»، «کتاب صوتی مغازه خودکشی»، میکرو بوک صوتی «اثر مرکب»، «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟»، «زنان زیرک»، «خرده عادتها»، «سه دقیقه در قیامت»، «جز از کل»، «عادتهای اتمی»، «کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا»، «کتاب صوتی خالی شدن از احساسات منفی»، «اشتباهات یک زن»، «سلیمانی عزیز»، «کاش وقتی 20 ساله بودم میدانستم»، « بازگشت»، «تولستوی و مبل بنفش»، «برنامهریزی به روش بولت ژورنال»، «چگونه کمالگرا نباشیم؟» عناوین 20 عنوان پرفروش پلتفرم طاقچه است.