رئیس سازمان سینمایی گفت که فیلمهای حاضر در جشنوارههای جهانی باید بازنمایی واقعی و جامع از وضعیت کشور و جامعه نشان دهند.
به نقل از ستاره نیوز، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور در میان خبرنگاران در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به سؤالات آنها پاسخ داد.
انتظامی درباره انتظاراتی که از جشنواره جهانی فیلم فجر بعد از پیوستن به اعضای فیاپف وجود دارد به خبرنگار تسنیم گفت: اولاً همین که به این نقطه رسیدیم نتیجه تلاش دستاندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است و از آن مهمتر انعکاس سینمای ایران به عنوان سینمایی الهام بخش در سینمای جهان و منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد. وقتی از دیپلماسی فرهنگی صحبت میکنیم که موجب قدرت نرم در کشور است، باید متوجه این ظرفیتها باشیم. به نظر من اتفاقاً پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف اثبات میکند و نشان میدهد که کسانی که میگفتند این جشنوارهها زائد است و کارایی لازم را ندارد به خطا میگفتند.
وی ادامه داد: اما برای حفظ و ارتقای جشنواره جهانی فیلم فجر و ماندن در میان اعضای فیاپف، باید تلاش کنیم که استانداردهای جشنواره را بالا ببریم؛ همانطور که در این چند سالی که من در سازمان سینمایی مسئولیت داشتم، هر کدام از جشنوارههای سینمایی احساس کردند که با ارتقای استانداردهای خودشان، نسبت به دوره قبلی خود پیشرفت داشتند.
از سوی دیگر میدانیم که جشنواره چند پایه دارد که شامل ارکانی مانند بازار، آموزش، میهمانان و بخشهای جانبی است که باید هر کدام از این استانداردها را در نظر بگیریم و بالا ببریم. به عنوان مثال در بحث بازار پلتفرمهایی ایجاد شد که این امکان را به وجود آورد تا جلسات فروش رایتهای سینمایی و مستند و کوتاه رخ بدهد.
انتظامی بیان کرد: وقتی صحبت از حضور بینالمللی سینمای ایران میکنیم فقط بحث درباره جنبههای جشنوارهای نیست، وقتی این قسمت میتواند اثربخش باشد که اقتصاد سینمای ایران را تحت تأثیر قرار دهد. در آن صورت فیلمهای ایرانی نیز بهتر دیده میشود و باعث بیشتر دیده شدن ظرفیت سینمای ایران نیز میشود.
برای جمعبندی باید بگویم که باید به استانداردهایی که توسط مرجع تعریف میشود توجه کرد و برنامهریزی بکنیم تا اشکالات احتمالی برطرف شود و ظرفیت بیشتری ایجاد شود.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سؤال ما درباره بازنمایی مطلوب فیلمهای حاضر در جشنوارههای جهانی گفت: فیلمهای ما باید بازنمایی از جامعه و سینمای ایران داشته باشند که بازنمایی جامع و واقعی باشد. برای همین فیلمهای امیدبخش زیادی داریم که از نظر تکنیک و فنی بالا هستند. فیلمهایی داریم که جنبههای اخلاق انسانی، دینی و اجتماعی در آنها مورد توجه قرار گرفته است. برای توجه به این آثار باید هم بخش سیاستگذار مانند سازمان سینمایی همت و تلاش کند تا این دست آثار ساخته شود و مورد حمایت قرار بگیرد و هم همت و تلاش پخشهای سینمایی است که فیلمها را در کشورهای خارجی نمایش دهند و همینطور جشنوارهها باید در این زمین وارد میدان شوند زیرا باید قبول کنیم بعضی از جشنوارههای دنیا اهداف سیاسی هم دنبال میکنند و آنان خیلی تمایل ندارند که جنبههای امیدبخش سینمای ایران و الهام بخش سینمای ایران که معرف جامعه است را جلوه کند.
در تولید هم این سیاستگذاری و تشویقها باید باشد تا فیلمهای بیشتری با این مضامین ساخته شود.